Título

Mexican Adolescents’ Comprehension about Bank Functions: considerations regarding the development of school curricula.

 

Autores

Diez- Martinez, Evelyn.

Delval, Juan.

 

Revista

Citizenship, Social and Economics Education.

 

Año

2010  

Número

9 (2)

 

ISSN-e

20471734  

Publicación

Cuatriestral  

Tema

Education  

Institución

University of Glasgow.

 

País

Scotland  

 

Abstract

Mexican secondary and high school curricula do not include any economic or financial education. Furthermore, Mexico's actual banking infrastructure is not widely spread around all of the country, and several towns and villages still do not have banks. Hence it becomes difficult for adolescents to understand these institutions, which are important in the socio-economic organization of societies. In order to provide research data about levels of comprehension among adolescents of these topics, so that it can eventually be considered by Mexican authorities that produce school curricula, it was decided to develop a pilot study with a sample of 25 adolescents between 12 and 16 years of age from a middle-class socio-economic context, who were individually interviewed about bank functioning, interest rates and the difference between credit and debit cards. Subjects were tested individually in their schools by the researchers and the interviews lasted approximately 25 minutes. All interviews were audio taped and later transcribed. Results show that the majority of subjects understand interest rates on loans but cannot relate them to interest rates on deposits. They also confuse credit and debit cards. Data are discussed in terms of levels of comprehension and possible application to school curricula.

 

 

Descargar Fichero

 

 

 

 

   

     
             

Título

La alfabetización socioeconómica y financiera y la educación para el consumo sostenible en México: algunas reflexiones desde la Psicología y la Educación.

 

Autores

Diez- Martinez, Evelyn.

 

Revista

CPU-e Revista de Investigación Educativa

 

Año

2009  

Número

8

 

ISSN-e

1870-5308  

Publicación

Semestral  

Tema

Educación.  

Institución

Instituto de Investigaciones en Educación Universidad Veracruzana.

 

País

México.  

 

Resumen

La alfabetización económica y financiera está incluida desde hace tiempo en la currícula escolar de países como los Estados Unidos de Norteamérica, Inglaterra y Gales así como de Japón. Su objetivo es proporcionar al alumno elementos de aplicación a la vida cotidiana así como una mayor comprensión sobre las Ciencias Sociales y la Educación Ciudadana. En México la alfabetización financiera no está incluida en la currícula. Recientemente, la Secretaría de Educación Pública en México hizo señalamientos sobre la necesidad de proporcionar educación financiera a los estudiantes. Este texto presenta reflexiones sobre las definiciones y los alcances de este tipo de contenidos en la educación básica, y se hacen sugerencias basadas en investigación en Psicología Evolutiva, sobre la necesidad de incluir contenidos adecuados y con una visión más amplia, con miras a futuro que contemplen no solamente educación financiera sino también educación socioeconómica en general y educación para el consumo sostenible.

 

Palabras clave: Alfabetización, economía, educación del consumidor, currículum.

 

 

 

Descargar Fichero

 

 

 

 

ARTÍCULOS EN REVISTAS INDEXADAS

Iglesias, S. (2012). ¿Qué psicología para la cultura del consumo? Revista Teoría y Crítica de la Psicología. 2, 103–112.

Diez- Martinez, E. y Delval, J. (2010). Mexican Adolescents’ Comprehension about Bank Functions: considerations regarding the development of school curricula. Citizenship, Social and Economics Education, 9(2).

Diez-Martinez, E. (2009). La alfabetización socioeconómica y financiera y la educación para el consumo sostenible en México: algunas reflexiones desde la Psicología y la Educación, CPU-e Revista de Investigación Educativa, 2009, 8, enero-junio.

Diez-Martinez, E. (2009). How does street information impact on Mexican children’s economic literacy? a developmental study. Journal of Citizenship, Social and Economic Education, 8(1), 19-31.

 

PUBLICACIONES EN CONGRESOS CON REGISTRO ISBN

Iglesias, S. (2010). La psicología en la cultura del consumo: sujetos, objetos, síntomas y afectos. III Congreso Internacional; VII Congreso Nacional; IV  Jornadas de Psicoanálisis y Psicología Hospitalaria: Desarrollo y evaluación de la psicología en México, Nuevos escenarios profesionales. ISBN: 978-607-7740-49-0

 

CAPÍTULOS EN LIBROS

Diez-Martínez, E. (2014). El desarrollo cognitivo-conceptual sobre la organización social en niños y adolescentes: el caso de la comprensión de las nociones socioeconómicas en: Iglesias, L. G. (Coord.) Trayectorias y miradas. Estudios en psicología y prácticas educativas. Querétaro: UAQ - Fontamara.

Diez-Martinez, E. (2012). Children’s understanding of commercial street ads and signs related to economic interchanges. En: Madruga, J. Enesco, I. Del Barrio, C. y Kohen, R. (Eds.), Construyendo Mentes. Constructing Minds. Ensayos en Honor a Juan Delval. Essays in Honor of Juan Delval. (En prensa, UNED-Alianza Editorial.)

 
 

 

 

     
             

Título

How does street information impact on Mexican children’s economic literacy? a developmental study.

 

Autores

Diez- Martinez, Evelyn.

 

Revista

Citizenship, Social and Economics Education.

 

Año

2009  

Número

8 (1)

 

ISSN-e

20471734  

Publicación

Cuatrimestral  

Tema

Education  

Institución

University of Glasgow.

 

País

Scotland  

 

Abstract.

The impact of everyday street floating information on children's knowledge about diverse aspects of their social world has hardly been studied in relation to their understanding about socio-economic knowledge. Though several studies have analyzed children's and adolescents' behavior related to the impact of socialization agents on their consumption habits, little is known about how and when they start analyzing several everyday communication situations concerning economic interchanges. Mexican children from different socioeconomic backgrounds were individually interviewed about diverse street information advertisings or written messages referring to economic interchanges in order to attempt understanding of an aspect of their cognitive social development. Subjects were shown a number of cards including photographs. Subjects were asked to describe the photograph and to explain its content and the type of information or communication situation that it involved. Some examples were a string with flags on the edge of a house on sale, an ATM machine, an exchange bureau, and written texts such as ‘factory prices' on the front of a department store. Results show cognitive developmental trends as well as socioeconomic influences on subjects' answers. Discussion is made taking into account theories of children and adolescents socioeconomic development as well as social and cultural aspects involved in economic literacy.

 

 

Descargar Fichero